Jak pozycjonować strony? Case Study

SEOWAY
Case-Study-jak-stworzyc-zaplecze-seo-cover

Kto uważa, że nie jest możliwe tanie i szybkie zbudowanie zaplecza SEO, które wygeneruje większy ruch na stronie oraz wzmocni pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, może się mylić. Jakiś czas temu stworzyliśmy Case Study  – „Jak szybko i tanio stworzyć własne zaplecze SEO?”, które miało to udowodnić.

Dlaczego warto posiadać własne zaplecze i jak szybko je stworzyć?

Własne zaplecze jest nadal silną bronią w walce o najwyższe pozycje w Google. Niewątpliwie jego największą zaletą w porównaniu do innych metod zdobywania linków jest możliwość pełnej kontroli nad procesem jego tworzenia i linkowania do naszej strony docelowej. W przypadku zmian w algorytmie Google możemy też szybko zmienić schemat linkowania. Jeżeli dodamy do tego automatyzację tych czynności, jaką umożliwia nam WPSEO, otrzymujemy skuteczny i szybki sposób na pozyskanie wielu linków do naszej strony i poprawę jej pozycji w wyszukiwarce Google.

Własne zaplecze – atuty i kilka innych istotnych kwestii

Pakiet brązowy w WPSEO daje nam do dyspozycji 50 Wordpresów. Przy tej ilości stron możemy zbudować zaplecze na wiele różnych sposobów, zależnie od charakterystyki naszego biznesu. Jeżeli oferujemy różne usługi bądź produkty, możemy na przykład wykorzystać każdą stronę zapleczową do opisu osobnej usługi lub produktu, linkując z każdej takiej strony do odpowiednich podstron naszej wybranej strony docelowej.

W naszym studium przypadku opiszemy budowę zaplecza wykorzystując strategię linkowania w piramidzie. Najprościej mówiąc, jest to sposób linkowania, w którym dzielimy całe zaplecze na kilka poziomów. W tej sytuacji poziom niższy linkuje przede wszystkim do poziomu wyższego. Taki sposób posiada wiele zalet:

  • Nie jest tak prosty do wykrycia przez Google, jak inne sposoby linkowania (np. link-wheel).
  • Linki mają większą „moc”.
  • Nie ryzykujemy wiele, ponieważ udział linków prowadzących do docelowej strony jest niewielki.

Planując sposób linkowania trzeba pamiętać, żeby nie był on zbyt schematyczny, ponieważ będzie wtedy łatwiejszy do wykrycia. Warto więc nieco urozmaicić metodę linkowania:

  • Różnicować ilość linków wychodzących z podstron na WordPressach.
  • Linkować nie tylko bezpośrednio między kolejnymi poziomami, ale także np. z 3 poziomu do 1.
  • Linki powinny pochodzić nie tylko z tekstów, ale także z komentarzy, obrazków, site-wide, follow i nofollow.

Dywersyfikacja linkowania to jedna sprawa, jednak kwestią nie mniej istotną jest różnorodność adresacji IP źródeł naszych linków. Duża liczba linków przychodzących z tego samego adresu IP od razu wygląda podejrzanie, dlatego też z pewnością naturalności doda pozyskiwanie linków z różnych źródeł. Tutaj kolejna zaleta WPSEO – niespotykana w innych systemach tego rodzaju różnorodność adresacji, a mianowicie:

  • +500 różnych adresów IP
  • +160 klas adresowych IP (powszechnie znanych wśród pozycjonerów klasami „C” adresów IP)
  • 16 geolokalizacji
  • Różne Data Center
  • Różne systemy autonomiczne (kwestia często pomijana przy rozpatrywaniu dywersyfikowania źródeł linkowania) – obecnie 16

Więcej informacji o kwestii adresacji IP w kontekście SEO możemy przeczytać w artykułach Artura Strzeleckiego (Silesia SEM):

Studium przypadku

Jak już wcześniej wspominałem, w niniejszym artykule chciałbym przedstawić efekt budowy zaplecza w pakiecie Brązowym – dla 50 WordPressów. Dodatkowo klient zamówił usługę „obsługi zaplecza pakiet brązowy” gdzie oddał nam swoje domeny w nasze ręce.

WSKAZÓWKA Zakupione domeny przeznaczone na zaplecze posiadały różne adresy DNS oraz dane whois, a daty ich rejestracji i indeksacji (czyli znalezienia domen przez roboty Google) rozłożyliśmy odpowiednio w czasie.

Klient, dla którego było wykonywane zaplecze chciał pozycjonować 23 frazy, które były linkowane na kategorie swojego serwisu.

Przygotowanie zaplecza rozpoczęliśmy od dodania domen do systemu wraz z przypisaniem im odpowiednich adresów IP. W WPSEO czynność ta ogranicza się jedynie do dodania listy domen oraz określenia, z jakich państw mają pochodzić losowo przypisane do domen adresy IP.

Po dodaniu domen, instalacja skryptów następuje automatycznie, więc po kilku kliknięciach i odczekaniu na przeładowanie serwera mieliśmy już gotowych 50 WordPressów. Motywy wybierane są również losowo, z repozytorium liczącego około 150 różnych motywów. Sporo z nich można śmiało określić mianem „premium”. To eleganckie i dobrze wyglądające skórki, zebrane z kilkunastu różnych źródeł. Funkcjonalności takie jak możliwość ustawienia slidera ze zdjęciami z pewnością nadają stronom profesjonalnego wyglądu. Nie jeden klient nie pogardziłby taką stroną zapleczową jako swoją własną wizerunkową witryną. Oto jak prezentują się przykładowe wykonane przez nas stron zapleczowe:

  • http://seolook.pl/
  • http://seoname.pl/
  • http://seotrend.pl/
  • http://socialmy.pl/

Dokonując szybkiego przeglądu zainstalowanych skryptów nastąpił czas na zastanowienie się nad treścią, bo w końcu to „content is the king” . Tutaj do wyboru mamy zawsze dwie opcje. Możemy skorzystać z udogodnienia WPSEO, jakim jest panel zamawiania tekstów (system zleceń obsługiwany przez profesjonalnych seo copywriterów) lub też dodać treści napisane samodzielnie przez nas lub przez własnych seocopywriterów – zapraszamy do naszego poradnika „Skąd brać atrakcyjne treści?„.

W obu przypadkach możemy na domeny wrzucić zarówno treści z synonimami (WPSEO posiada gotową mieszarkę) jak i teksty w standardowej formie. Korzystając z zamówień tekstów za pośrednictwem WPSEO płatności dokonujemy za pomocą punktów, którymi musimy doładować nasze konto..

W naszym przypadku skorzystaliśmy właśnie z panelu zamawiania tekstów i po kilku dniach oczekiwania mieliśmy 500 tekstów gotowych do dodania na nasze WordPressy. Aby nasze strony zapleczowe wyglądały jeszcze bardziej profesjonalnie, postanowiliśmy zadbać o wzbogacenie tekstu zdjęciami oraz filmami, powiązanymi tematycznie z artykułami.

Poszukując odpowiednich tematycznie zdjęć, mieliśmy do wyboru:

  • Pobierać zdjęcia z darmowych stocków np. http://www.sxc.hu
  • Wykorzystać narzędzie Google Image Downloader, które pobiera masowo zdjęcia z wyszukiwarki grafiki Google wg naszych preferencji (fraza, rozmiar, kolorystyka i co nas najbardziej interesuje – w tym wypadku również rodzaj licencji)

WSKAZÓWKA! Źródeł, z których możemy pozyskać darmowe zdjęcia i umieścić na swojej stronie (legalnie) jest wiele. Darmowe zdjęcia udostępniają zarówno serwisy do tego przeznaczone(tzw. photostocki), jak i serwisy społecznościowe, gdzie użytkownicy dzielą się swoimi fotografiami. Możliwość wyszukiwania zdjęć daje także wyszukiwarka Google, dzięki możliwości zaawansowanego wyszukiwania Grafik.

Stawiając na automatyzację, skorzystaliśmy z drugiego źródła, które pozwoliło nam w szybki sposób zbudować pokaźną bazę zdjęć, związanych z tematyką naszych tekstów. W przypadku filmów, wykorzystaliśmy pochodzące z serwisu You Tube materiały video, które są związane z tematem. WPSEO instaluje automatycznie nie tylko skrypty, ale także wtyczki, m.in wtyczkę umożliwiającą proste dodawanie filmów z YouTube (wystarczy dodać link do filmu we wpisie).

Zanim przystąpiliśmy do dodawania treści, poświęciliśmy chwilę na zaplanowanie strategii linkowania z zaplecza. W tym celu wykorzystaliśmy Excela, ze względu na łatwe i szybkie eksportowanie danych do CSV. Żeby uzyskać poglądowy widok schematu linkowania stworzyliśmy też diagram w nowym narzędziu Google Docs – Fusion Tables.

Jednym z największych ułatwień przy dodawaniu treści na zaplecze w WPSEO jest funkcja „Autolinker”. Dzięki niej dodawanie linków do treści wpisów stało się niebotycznie proste. Dodawanie linka sprowadza się jedynie do podania listy linków w formie: „URL, anchor”. Stąd też nasze zamiłowanie do używania Excela, dzięki któremu takie listy możemy szybko wygenerować. W przypadku pomyłki, zmiany fraz lub po prostu chęci zmiany linkowanych adresów, możemy linkowane URL i anchory równie szybko zmienić. W sytuacji linkowania w schemacie piramidy WPSEO daje nam kolejne ułatwienie – generując raport z dodanych wcześniej wpisów uzyskujemy gotową listę do podlinkowania z niższych poziomów piramidy.

Mając dobrze określone URL-e do podlinkowania na stronie docelowej oraz zestaw fraz, dodanie tekstów wraz z linkami zajmuje już bardzo mało czasu. Przy dodawaniu treści możemy je także dowolnie zaplanować w czasie. Mamy tutaj możliwość zarówno ustawienia daty publikacji wpisu w przeszłości (wpis zostanie dodany od razu, a data publikacji pozostanie taka jaką opublikowaliśmy) lub w przyszłości (np. publikacja 100 wpisów, 2 wpisy dziennie zaczynając od określonego dnia).

Efekty

Po wykonaniu wszystkich czynności pozostało nam już tylko czekać na efekty. Każda z domen oprócz linków między sobą, została także podlinkowana z innych źródeł. Efekty przyszły po niecałym miesiącu, a 2dni po „delikatnym” wzmocnieniu całego zaplecza mocnymi linkami można było obserować pierwsze wzrosty. Zmiany pozycji fraz prezentowała się następująco:

Liczba wyników wyszukiwania Pozycja 3 maja Pozycja 10 czerwca Zmiana
499 000 0 13 +87
130 000 46 15 +31
53 900 0 14 +86
58 600 0 34 +66
107 000 0 17 +83
92 800 0 13 +87
454 000 0 19 +81
183 000 0 20 +80
232 000 0 5 +95
881 000 0 10 +90
730 000 0 9 +91
468 000 0 6 +94
38 700 20 9 +11
84 800 0 7 +93
125 000 0 11 +89
190 000 0 11 +89
146 000 24 7 +17
297 000 33 12 +21
35 700 0 11 +89
212 000 55 1 +54
197 000 0 12 +88
6 480 0 14 +86
61 600 21 4 +17

Monitoring-Pozycji-Google

monitoring-pozycji-seo-google

Co dalej?

Następnym krokiem będzie dalsze linkowanie zaplecza – katalogowanie każdej domeny zapleczowej. Już za miesiąc zaprezentujemy kolejne statystyki z pozycji.

wzrost-SEO-400

Opis sytuacji po 6 miesiącach

Po pierwszym pomiarze efektów, prace były kontynuowane. Oto, co udało się osiągnąć w okresie kolejnych 6 miesięcy.

Zmiana pozycji

Oto, jak wyglądały pozycje przed stworzeniem zaplecza, po 3 miesiącach od jego utworzenia oraz po 6 miesiącach:

Zestawienie pozycji:

[sociallocker id=”2439″]

Liczba wyników wyszukiwania3.0510.0617.0910.01Zmiana maj - czerwiecZmiana czerwiec - wrzesieñZmiana czerwiec - styczeñ
499 000013588785
130 0004615993166
53 900014888666
58 60003428966625
107 00001716108317
92 800013221087-93
454 00001912128177
183 00002037801713
232 0000537952-2
881 00001010109000
730 00009999100
468 00006669400
38 70020913911-40
84 80007449333
125 000011221089-111
190 0000111188903
146 000247621715
297 0003312732159
35 700011258996
212 00055112540-1
197 00001211881111
6 4800141278627
61 6002149517-5-1
[/sociallocker]

Powyższe zestawienie pozwala wysnuć następujące wnioski:

  • 4 frazy pozostały na swoich pozycjach od czerwca,
  • 3 frazy odnotowały nieznaczny spadek (zaledwie o 1 pozycję),
  • aż 16 pozycji zaliczyło wzrost pozycji.

Dla lepszego przeglądu efektów, dodaliśmy także pozycje z września. Jak widać zaplecze jest dobrą inwestycją, która pozwala na zachowanie stabilnych pozycji przez dłuższy czas.

Jak to się przekłada na ruch na stronie? Z poniższego screena widać ewidentnie, że dla pozycjonowanej przez zaplecze witryny, wyszukiwarka Google jest głównym dostarczycielem ruchu.

styczen-luty-2014-analytics-SEO

W porównaniu do okresu przed rozpoczęciem pozycjonowania ruch z wyszukiwarek wzrósł o 400%!

Wykonane prace

Co działo się przez 6 miesięcy – od czerwca do stycznia?

Zaplecza zostały dopracowane pod względem estetycznym (drobne poprawki, zmiana mało atrakcyjnych wizualnie motywów WordPress na ładniejsze).

Najwięcej uwagi poświęciliśmy jednak na linkowanie. Każda z domen została podlinkowana z różnych źródeł, m.in:

  • profile web 2.0,
  • social bookmarki,
  • darmowe blogi,
  • strony z artykułami.

Wszystkie zdobyte linki zostały także dodatkowo podlinkowane z innych źródeł, dla lepszej indeksacji. Linkowanie z kolejnych źródeł powtarzaliśmy co miesiąc.

Oto jak prezentowały się parametry domen w MajesticSEO po podlinkowaniu:

Dodatkowo, żeby zdobyć więcej dobrych linków do stron zapleczowych, dla każdej z domen założyliśmy profile na platformach społecznościowych:

Każdy z wpisów z każdej domeny został opublikowany na wszystkich profilach społecznościowych – 50 domen x 5 wpisów x 9 profili społecznościowych, co dało razem 2250 linków ze stron społecznościowych.

Oczywiście nie obyło się tutaj bez “drobnej automatyzacji” całego procesu. Do zakładania kont na stronach społecznościowych wykorzystaliśmy ZennoPoster, a publikację wpisów na profilach społecznościowych ułatwiła nam specjalna wtyczka Social Netowrk Auto Poster (http://www.nextscripts.com/social-networks-auto-poster-for-wordpress/).

Praca z wtyczką jest bardzo prosta:

  • zakładamy konta na platformach społecznościowych,
  • konfigurujemy poszczególne profile społecznościowe, co w większości przypadku sprowadza się do podania loginu, hasła oraz klucza API z danej platformy społecznościowej,
  • ustawiamy opcje publikacji wpisów (format, czas).

Szczegółowa instrukcja konfiguracji wtyczki znajduje się pod adresem: http://www.nextscripts.com/installation-of-social-networks-auto-poster-for-wordpress/

Co pomogło osiągnąć efekt?

Nie ukrywamy, że efekt mogliśmy osiągnąć dzięki przeprowadzeniu odpowiedniej optymalizacji na stronie klienta:

  • większość z fraz ma dedykowane podstrony,
  • na stronie znajduje się duża liczba treści, właściwie nasyconych słowami kluczowymi,
  • strona ma odpowiednio dobrane meta tagi, prawidłowo wykorzystane nagłówki.

Zaoferowaliśmy też klientowi usługę dodatkową, dzięki której mógł zdobyć więcej linków do swojej strony – kampanię marketingu szeptanego na odpowiednio dobranych tematycznie forach internetowych oraz katalogowanie w kilkudziesięciu najlepszych katalogach stron.

Podsumowanie

Uważamy, że inwestycja we własne zaplecze jest bardzo opłacalna. W dobie Disahov Tool i filtrów ręcznych jest to jedna z bezpieczniejszych obecnie metod pozycjonowania. Oczywiście, jeśli wszystkie prace wykonywane są “z głową” i wspierane innymi działaniami linkbuildingu

 

Chcesz pozyskać wartościowy ruch na swoją stronę z wyszukiwarek?

Zajmiemy się tym! Wypełnij prosty formularz:

Nazwa (wymagane)

Adres email (wymagane)

URL Twojej strony

15 Comments. Leave new

StudioPixel.eu
10/02/2014 21:40

Mam pytanie co do kwestii domen. Czy wykorzystujecie bezpłatne subdomeny/aliasy czy korzystacie tylko i wyłącznie z płatnych domen?

Odpowiedz
Karol Soja
10/02/2014 22:24

Tylko i wyłącznie płatne domny, subdomeny i aliasy nie mają już zbytnio racji bytu 🙂

Odpowiedz
Skrypty.pro - Oprogramowanie d
20/02/2014 10:51

Korzystam z subdomen, aktualnie widzę coś całkiem odwrotnego, coraz mniejsza różnica pomiędzy korzystaniem tylko z domen i tylko z subdomen. Jeśliby subdomeny nie działały, to skąd taka skuteczność blogów na subdomenach?

Odpowiedz
Pawel Gontarek
11/02/2014 13:10

Pytanie: jak mocno stosowaliście anchory i czy tylko anchory ? We wpisie stoi „URL,anchor” wiec jeśli na zapleczu jest w cholerę „money keywords” to długo to nie pożyje – zdajecie sobie z tego sprawę ? Chętnie tez poznam jakie wtyczki stosujecie na zapleczach 😉

Poza tym ładna reklama wpseo 😛

Odpowiedz

zaplecze stoi ponad 7 miesięcy i ma się dobrze. To fakt przy obecnym algo stosowanie „money keywords” jest dość niebezpieczne – w tym wpisie mocno to uogólniliśmy 😛 – nie da się przedstawić gotowej recepty dlatego też nie pisaliśmy tego w Case aby nikt się nie zasugerował jakie anchory dawaliśmy. Tak naprawdę każde zaplecze jest inne i musi dobrze ze sobą współgrać z pozostałymi działaniami zdobywania linków. Posiadanie własnego zaplecza jest o tyle fajne, że profil linków można w każdej chwili zmienić dostosowując się do algo.

Postaram się opisać kilka wtyczek które wykorzystujemy przy tworzeniu zaplecz 🙂

Odpowiedz
Pawel Gontarek
11/02/2014 16:27

Szkoda że nie przedstawiliście recepty – ja o koszulkach napisałem jawnie 🙂 Efekt „kuli śniegowej” takiego otwartego testu z bloga jest bardzo dobry 🙂

Odpowiedz

Czy te zaplecza były wielotematyczne czy jak w przykładach jednotematyczne? Poza tym te przykładowe nie grzeszą jakością, więc stwierdzenie „Nie jeden klient nie pogardziłby taką stroną zapleczową jako swoją własną wizerunkową witryną.” jest imho mocno na wyrost 🙂

Odpowiedz

Były to zaplecza związane z jedną tematyką.
P.S. Przykładowe zaplecza powstały rok temu. Masz rację warto by było je zmienić na „ładniejsze”

Odpowiedz
NEWS24H.pl - Bartosz Olejniczak z SEOWAY
25/02/2014 04:11

[…] efektów pozycjonowania, można dowiedzieć się z obszernego Case Study – http://seoway.pl/tworzenie-zaplecza-pod-seo-case-study/. W podawanym przez nas przykładzie ruch z wyszukiwarek wzrósł aż o 400% w […]

Odpowiedz
Mariusz Zakrzewski
11/03/2014 01:45

Każdą stronę zaplecza warto zoptymalizować pod frazę na którą też pozycjonujemy docelową, włącznie z podstronami z tekstem tematycznym – dodatkowo można ściągnąć spory ruch.

Ja oprócz katalogowania zaplecz dorzucam linki z ogłoszeń, for i kilka socialek. W zupełności to wystarczy, nie trza wspierać się SWLami jak kiedyś.

Odpowiedz

w 100% się zgadzam 🙂 zaplecze może pełnić rolę „satelit” i już na poziomie zaplecza mogą być generowane „leady”.

Co do linkowania zaplecza wszystko jest kwestią strategii. SWL w pewnych sytuacjach również pomagają. Warto dywersyfikować źródła linków 😉 dzięki za komentarz.

Odpowiedz
Bogdan Markowicz
12/03/2014 00:00

Bardzo wartościowy artykuł. Dziekuje:)

Odpowiedz

dzięki 🙂

Odpowiedz
Uplo4dder
19/03/2014 19:58

Rozumiem, ze poprzez Social Network Auto Poster lecialy cale tresci wpisow ze stron zapleczowych? zatem kazdy tekst uzyty byl lacznie 10 razy (ten sam? bez synonimizacji?) – raz na zapleczu oraz 9 na stworzonych profilach spolecznosciowych?

Drugie pytanie – dla kazdej domeny zakladane byly oddzielne konta na 9 stronach spolecznosciowych, tak?

Dzieki za tekst 🙂

Odpowiedz

tak teksty były te same. Były to „zajawki tekstów”. Oddzielne konta były zakładane. Każda strona miała swój własny profil.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *