Strona mobilna to w dzisiejszych czasach priorytet. Zatroszcz się o nią!

SEOWAY

strona na urządzenia mobilne

Wraz z nadejściem ery urządzeń przenośnych, nadeszła rewolucja w zakresie tworzenia stron mobilnych. Obecnie większość użytkowników do przeglądania zasobów internetu korzysta ze smartfonów czy tabletów. Niestety nie wszyscy właściciele stron www zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest dostosowanie witryny do tego, by wyświetlała się poprawnie – bez względu na to, jaką wielkość ma ekran urządzenia.

Jeśli strona nie jest dostosowana do różnych wielkości ekranów, wówczas użytkownik widzi tylko część strony, musi zmagać się z przesuwaniem ekranu palcem i powiększaniem wybranych fragmentów. Jeżeli znajdzie w sobie samozaparcie, pozostanie na stronie i znajdzie interesujące go informacje. Jeżeli nie wystarczy mu cierpliwości, opuści witrynę i uda się na konkurencyjną stronę – tym razem dostosowaną do urządzeń mobilnych.

Optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych nabiera znaczenia

Nie da się ukryć, że przeglądanie stron www na urządzeniach mobilnych może być irytujące. Przypadki, kiedy klikamy na wybraną witrynę i zostajemy przekierowani do strony kompletnie niedostosowanej do małych ekranów – z ledwo czytelną czcionką, z dużą grafiką, z nadmiarem tekstu, który trzeba przewijać w prawo-lewo – nie należą do rzadkości. Nadal się zdarzają, mimo że o dostosowywaniu witryn do urządzeń mobilnych mówi się od kilku lat.

Ale teraz optymalizacja strony www pod kątem urządzeń mobilnych może nabrać nowego znaczenia. Google – jako wyszukiwarka nastawiona na potrzeby i oczekiwania użytkowników – wprowadza dodatkowe oznaczenia wyświetlanych w wynikach wyszukiwania witryn (przeczytacie o tym więcej na forum Google). Każda strona, która będzie czytelnie wyświetlała się np. na smartfonach, otrzyma etykietę „przyjazna dla urządzeń mobilnych”. Dzięki temu użytkownikowi łatwiej będzie ominąć „pułapki”, trafiając na witryny, które nie są dostosowane do wyświetlania na mniejszych niż laptopowe ekranach.

Warto się więc postarać co najmniej z kilku powodów:

  1. nadana etykieta będzie od razu informować, że strona jest przyjazna użytkownikom korzystającym z urządzeń mobilnych,
  2. pozwoli to na uzyskanie lepszego wskaźnika CTR,
  3. strony poprawnie wyświetlane na urządzeniach mobilnych – jako wyjście naprzeciw oczekiwaniom użytkowników – może mieć decydujące znaczenie przy wyświetlaniu w wynikach organicznych.

Każda strona www ma szansę uzyskać etykietę wskazującą na jej dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Musi tylko spełniać wszystkie wymagania weryfikowane przez robota wyszukiwarki Google, czyli:

  • brak zainstalowanych na stronie nieobsługiwanych przez urządzenia mobilne skryptów, np. Flash,
  • optymalna wielkość czcionki, dzięki której tekst na stronie jest czytelny,
  • wygodne klikanie w linki – tak, by kliknięcie odpowiedniego odnośnika było łatwe (istotne znaczenie ma tutaj zachowanie optymalnych odległości między linkami),
  • odpowiednio dobrany rozmiar treści (głównie zdjęć) – co pozwoli na uniknięcie przewijania strony w poziomie.

Sprawdź, czy twoja strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym

Każdą stronę można bardzo łatwo zweryfikować pod kątem przyjazności dla urządzeń mobilnych. Dzięki temu można sprawdzić, czy witryna ma szansę otrzymać etykietę od Google. Taka wiedza pozwoli również na wprowadzenie pewnych modyfikacji umożliwiających otrzymanie takiej etykiety.

Co możesz zrobić?

  1. Przeprowadź test optymalizacji mobilnej (https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly) – sprawdzisz, na ile twoja witryna jest przyjazna smartfonom, tabletom, itp.
  2. Zapoznaj się z treścią przewodnika dla webmasterów stron mobilnych (https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites) – poznasz zasady tworzenia i optymalizowania witryn mobilnych.
  3. Zapoznaj się z raportem Obsługa na urządzeniach mobilnych (w Narzędziach Google dla webmasterów) – dzięki temu dowiesz się, na jakie problemy mogą napotkać użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych, którzy odwiedzają całą witrynę.

Warto także zapoznać się z poradnikiem dotyczącym stosowania zewnętrznego oprogramowania, np. Joomla, WordPress (https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/website-software). Dzięki temu dowiesz się, jak przenieść stronę z system zarządzania treścią do szablonu dostosowanego dla urządzeń mobilnych.

Jak dostosować stronę do urządzeń mobilnych?

Jeśli chcesz zwiększyć ruch na stronie, uwzględniając także użytkowników urządzeń mobilnych, dostosuj witrynę, by poprawnie (czytelnie) wyświetlała się i na laptopach, i smartfonach czy tabletach. Możesz zrobić to właściwie na 3 sposoby.

1. Strona w oparciu o RWD

Responsive Web Desing (RWD) jest odpowiedzią na mobilny przełom i zwiększającą się popularność urządzeń tego typu. Strona responsywna dostosowuje się do rozdzielczości ekranu. Bez względu na to, z jakiego urządzenia mobilnego użytkownik korzysta, witryna będzie wyświetlała się poprawnie – bez konieczności przesuwania jej w poziomie czy powiększania. Zaletą takie rozwiązania jest to, że adres URL pozostaje bez zmian. Nie ma też konieczności tworzenia nowych treści na strony dla poszczególnych urządzeń. Z technicznego punktu widzenia będzie to ta sama strona, tylko wyświetlana w nieco inny sposób – w zależności od urządzenia.

Jeśli takie rozwiązanie wydaje ci się atrakcyjne, poproś kodera o stworzenie HTML w RWD.

2. Strona mobilna

Strona mobilna to witryna, która tworzona jest wyłącznie z myślą o użytkownikach smartfonów czy tabletów. Jest ona w pełni dostosowana do nawigacji w telefonie z dotykowym ekranem czy innym urządzeniem mobilnym. W porównaniu z „klasyczną” witryną, ma inną grafikę, inne treści, odmienny układ. Posiada także inny adres URL (np. mobile.nazwadomeny.pl, m.nazwadomeny.pl). Z technicznego punktu widzenia jest więc stroną odrębną. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość szybszego wdrożenia takiej witryny, możliwość skorzystania z gotowych już szablonów.

3. Wtyczki, jeśli strona opiera się o WordPress

Jeśli strona opiera się na WordPressie, możesz skorzystać z dostępnych wtyczek, dzięki którym witryna stanie się przyjazna urządzeniom mobilnym. Lista pluginów dostępna jest tutaj.

Warto jednak skorzystać z rozwiązania najczęściej wybieranego, czyli wtyczki WPtouch Mobile Plugin. O jej popularności świadczy chociażby liczba pobrań (ponad 6 mln). Plugin w wersji darmowej posiada podstawowe opcje – by rozszerzyć ją o dodatkowe motywy, należy wykupić wersję PRO ($49 / rok dla jednej witryny).

Zabawę z wtyczką rozpoczynamy od jej instalacji (postępujemy dokładnie tak, jak w przypadku instalacji każdej innej wtyczki). Wybierasz teraz WPtouch, a następnie przechodzisz do zakładki Core Settings (ustawiasz tytuł wyświetlany na stronie, język, wyświetlanie wersji mobilnej, zawartość strony startowej). Kolejnym krokiem jest zakładka Theme Settings – tam najważniejsze ustawienia znajdziesz w podzakładkach: General – gdzie ustawiasz wygląd witryny (np. wyświetlanie komentarzy, autorów, ilości wpisów), Branding – gdzie ustawisz kolor motywu, elementy związane ze stopką, elementy wiążące serwis z portalami społecznościowymi.

Jeżeli chcesz docierać do wszystkich odbiorców, nie możesz bagatelizować użytkowników urządzeń mobilnych. Pamiętaj, że coraz więcej osób korzysta z internetu właśnie ze smartfonów czy tabletów. Jeśli twoja strona otrzyma od Google etykietę „przyjaznej witryny”, szybko zauważyć korzyści w postaci większego ruchu, a nawet wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

9 Comments. Leave new

Rafał Tetzlaff
21/11/2014 11:41

W przypadku WordPressa, chyba lepszym rozwiązaniem jest stworzenie witryny w oparciu o RWD niż plugin, który go dodatkowo obciąża i spowalnia.

Odpowiedz

Oczywiście masz rację, czasami jednak plugin jest szybszą i tańszą alternatywą dla danego projektu.

Odpowiedz
Anieszka Przybysz
21/11/2014 12:05

Łączenie strony www mobilnej lub responsywnej ze stroną www pod SEO, czy to dobry pomysł?

http://infotechinformationandtechnology.blogspot.com/2014/11/aczenie-strony-www-mobilnej-lub.html

Odpowiedz

Dziękujemy za rozszerzenie naszego artykułu.

Odpowiedz
Łukasz Kaźmierczak
21/11/2014 23:17

Wreszcie będą znikały wszelkie potwory we flashu 🙂

Odpowiedz

Jako firmę zajmująca się seo cieszy nas to niezmiernie.

Odpowiedz
Niska konwersja: jak to zmienić? | Jak działa internet
08/01/2015 21:23

[…] Przydatny artykuł na ten temat tutaj. […]

Odpowiedz
Optymalizacja strony medycznej - sprawdź, czy jej potrzebujesz
20/02/2015 12:13

[…] 73% osób sięga po tablet lub smartfona, aby sprawdzić interesujące hasła. Dostosowanie strony do potrzeb pacjentów mobilnych to zatem klucz do zwiększenia ruchu na […]

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *