Poprawna optymalizacja kampanii Google AdWords – część 1.

SEOWAY

Z powodu ogromnego zainteresowania naszym case study i darmowym audytem kampanii Google AdWords postanowiliśmy napisać kilka porad poprawnej optymalizacji kampanii Google AdWords – czyli najczęściej popełniane błędy jakie zauważyliśmy!

Czemu akurat optymalizacja?

Z jednej strony reklama Google AdWords z dnia na dzień staje się coraz bardziej popularna i opisywanie czegoś, o czym powiedziano i napisano tak wiele, w pierwszym momencie może nie mieć sensu. Z drugiej natomiast, widząc kampanie prowadzone nazwijmy to „amatorsko” , czy to przez „profesjonalistów”, można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że przy ich konfiguracji zostały popełnione błędy.

I o to narodziło się pytanie:

Czemu w dobie łatwego dostępu do informacji, wymiany opinii oraz programu Google partners, reklamodawcy pozwalają sobie na nieefektywne wykorzystanie środków przeznaczonych na promocję marki, produktu bądź usługi?

Ogromnie zastanawia nas podejście osób, dla których wynik jakości, CTR, średni CPC, ilość wyświetleń było czynnikiem tak ważnym, że najważniejszy czynnik, którym jest ROI (zwrot z inwestycji) schodził na plan dalszy.

Chęć stworzenia, a właściwie usystematyzowania wiedzy na temat poprawnej optymalizacji kampanii pozwalająca na śledzenie efektywności kampanii AdWords okazała się tak duża, że na chwilę obecną przezwyciężyła pozostałe pomysł, które oczywiście wraz z upływem czasu zostaną zrealizowane. Przejdźmy zatem do sedna.

Porada pierwsza: Oddziel kampanię w sieci wyszukiwania od kampanii w sieci reklamowej

Kampania kierowana jednocześnie na sieć wyszukiwania i sieć reklamową jest pewnym kuriozum. Zabieg ten szalenie odradzam. Zabieranie sobie możliwości pełnej kontroli nad kosztami jest jak gol do własnej bramki. W następnej części poradnika problem będzie omówiony dokładnie na praktycznym przykładzie.

Porada druga: Dobierz słowa kluczowe i odpowiednio je pogrupuj

Wydawałoby się, że to nic trudnego. Tak, wydawałoby się. Najczęściej spotykanym błędem wśród początkowych reklamodawców jest uogólnienie słów kluczowych.

Zła praktyka!

Wystrzegajcie się pojedynczych ogólnych słów kluczowych. Dla przykładu prowadząc Biuro Nieruchomości zastosowanie takich słów jak: nieruchomości, mieszkania, działki, domy etc. podniesie koszty prowadzenia kampanii AdWords a niekoniecznie wpłynie na konwersje i zwrot z poniesionej inwestycji.

Cała sztuka polega na tym, aby dobrać słowa kluczowe w sposób oddający najlepiej nasz produkt.

Dobra praktyka!

Inspirację dla słów kluczowych znajdziesz dzięki narzędziu Planer słów kluczowych. Szczegółowe (doprecyzowane) słowa kluczowe, pomogą trafić do użytkownika najbardziej zainteresowanego Twoją ofertą. Dla tego samego przykładu związanego z biurem nieruchomości: mieszkania na sprzedaż Warszawa, nowe mieszkania Warszawa, na wstępie wykluczą użytkownik, którego intencją jest znalezienie mieszkania do wynajęcia.

Porada trzecia: Stwórz trzy do pięciu wersji reklamy i pozwól Google wybrać najskuteczniejsze.

Na stronie wyników Google panuje coraz większy tłok. Chcąc zagarnąć dla siebie największe współczynniki kliknięć  musisz zaintrygować potencjalnego klienta. Użycie zdefiniowanego na koncie AdWords słowa kluczowego w reklamie jest praktyką tak starą, jak sam AdWords. Od pewnego czasu można jednak zauważyć, że nie jest to w cale droga do uzyskania idealnych wyników jakości (10/10).

Dobra praktyka!

Liczby, rabat, ceny. Opisanie w sposób zwięzły oferty, którą użytkownik po kliknięci w reklamę ujrzy na własne oczy. Tego typu zabiegi pozwolą uzyskać Twoim reklamą wyniki „Powyżej średniej”. Powiązanie treści reklam ze stroną docelową nigdy nie było aż tak istotne jak obecnie.

Dla przykładu, porównanie dwóch reklam w jednej grupie utworzonych w kampanii, promujących apartamenty w Warszawie:

slowa-kluczowe

Porada czwarta: Wykluczające słowa kluczowe definiuj przed uruchomieniem kampanii

Kliknięcia przez osoby niezainteresowane ofertą są największą udręką w prowadzeniu kampanii AdWords. Z niezrozumiałych dla mnie przyczyn, stworzenie wstępnej wykluczającej listy słów kluczowych w wielu przypadkach jest pomijane.

Kolejny raz z pomocą przychodzi nam narzędzie „Planer słów kluczowych”. Na podstawie przedstawionych sugestii ze strony Google możemy wykluczyć te słowa, które z naszego punktu widzenia nie są atrakcyjne. Należy wybrać nieinteresujące nas pozycje fraz pojawiające się jako sugestie przy zdefiniowanej przez nas liście słów kluczowych.

Narzędzie planner słów kluczowych

Rys. 1 Propozycja słów z narzędzie Planer słów kluczowych. 

Przy dodawaniu słów kluczowych do kampanii, Google AdWords podsuwa nam kolejne sugestie. Stanowi to również idealne źródło potencjalnych „negatywnych” słów kluczowych.

keywordtool-screen

Rys. 2 Propozycja słów kluczowych dla grupy reklam. Z listy powyżej uzasadnione będzie  wykluczenie takich słów jak: mieszkania oraz remonty

Porada piąta: zainstaluj kody śledzenia Analytics na stronie oraz skonfiguruj śledzenie konwersji i celów.

Dochodzimy do momentu, który moim zdaniem jest najważniejszy. Koszty kliknięć, CTR, wyniki jakości są niczym istotnym, jeżeli nie jesteśmy w stanie stwierdzić czy optymalizacja poszczególnych słów kluczowych i treści reklam przekłada się na (nasz) sukces.

Kilka razy spotykaliśmy się ze stronami, które nie posiadały zainstalowanych statystyk odwiedzin mimo, że klient na kampanię miesięcznie przeznaczał niemałe kwoty (kilka tysięcy złotych). Na pytanie „jakie słowa kluczowe przynoszą Panu/Pani największy zysk” nie był w stanie udzielić odpowiedzi. Odpowiedzi nie znaleźliśmy również u osób prowadzących kampanie.

Na co zwrócić uwagę przy konfiguracji śledzenia informacji?
  1. Zainstaluj kod śledzenia Google Analytics na stronie
  2. Połącz konto Google Analytics ze źródłem danych z konta Google AdWords
  3. Połącz konto AdWords z kontem Google Analytics, statystyki takie jak współczynnik odrzuceń, czas spędzony na stronie od tej pory będziesz mógł również śledzić z poziomu konta AdWords (w końcu!)
  4. Wyznacz sobie cele kampanii. Wysłanie formularza kontaktowego, pobranie katalogu, zapisanie do newslettera.
  5. Skorzystaj z zakładki „Konwersje” w menu „Narzędzia i analiza”. Konfiguracja konwersji wskaże słowa kluczowe przynoszące zysk. Prosty i intuicyjny kreator pomoże utworzyć kody śledzenia konwersji.

Podsumowanie. 

To tyle, jeżeli chodzi o teoretyczny aspekt konfigurowania kampanii AdWords w początkowym okresie jej istnienia. Poradnik pomoże uniknąć podstawowych błędów popełnianych przy tworzeniu kampanii. W kolejnej części zajmiemy się praktyczną stroną konfigurowania kampanii opartą na praktycznych przykładach.

3 Comments. Leave new

Mariusz Labudda
04/02/2014 09:55

Hm myślałem że będzie coś z realnej optymalizacji, a tu takie ABC 🙂

Odpowiedz

Po przeprowadzonych w ostatnich dniach „kilku” audytach – stwierdziliśmy, że warto przypomnieć trochę podstaw. @mariuszlabudda:disqus to dopiero pierwsza część 😉

Odpowiedz

Optymalizacja reklam (testowanie to podstawa) + dobra specyfikacja czyli własnie grupowanie produktów i dobór adekwatnych fraz to sedno sprawy w przypadku Google AdWords. Jesli na tym etapie firma popełni błędy, dalszy sukces stoi pod wielkim znakiem zapytania. Dla leniwych zostaje: http://www.adwords-ninja.pl 😉

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *