Marketing rekomendacji – alternatywa dla tradycyjnych form promocji

SEOWAY

jak_prowadzic_marketing_szeptany

Świat marketingu nie stoi w miejscu i wciąż rozwija formy swojej działalności. W dzisiejszych czasach coraz większą popularność zdobywa tzw. marketing rekomendacji, który powoli staje się wiodącą formą działań promocyjnych.

Czym jest marketing rekomendacji?

Taka forma marketingu określana jest również skrótem WoMM. Jej głównym założeniem jest przekaz informacyjny  (polecający) odnośnie produktów i usług danej marki odbywający się pomiędzy konsumentami.

W obręb działań marketingu szeptanego wpisują się wszelkie aktywności inicjujące dialog w obszarze relacji między konsumenckiej lub na linii konsument – marketer. Istotne jest tutaj, żeby korzyści były odczuwalne dla obu stron.

NPS – zbadajmy marketing szeptany

Duże znaczenie dla rozwoju marketingu szeptanego miała praca Fredericka Reichheldcie, który wprowadził do życia niezwykle istotne narzędzie badania opinii konsumenckiej, określane jako Net Promoter Score (NPS).

Jego główna idea sprowadza się do uzyskania odpowiedzi na pytanie:

Czy zarekomendowałbyś dany produkt innemu odbiorcy?

Pozwala to na ustalenie rzeczywistego obrazu danej marki/usługi, poziomu szacunku i zainteresowania jaki wzbudza u konsumenta i nade wszystko satysfakcji płynącej z użytkowania danego towaru.

Buzz marketing – promocja marki XXI w.

Dosyć intrygujące i wzbudzające ciekawość są początki działania WoMM, jako pełnoprawnego narzędzia promocji i docierania do potencjalnych klientów. Jako pierwsza zaczęła bowiem korzystać z tej metody firma Tremor, powołana do życia przez potężny międzynarodowy koncern Procter&Gamble.

Pracownicy Tremor wyszli z założenia, że tradycyjne działania opierające się na powszechnej reklamie, którą odbiorcy zasypywani są na każdym kroku, przestały spełniać swoją rolę, ze względu właśnie na zmasowanie przekazu, co doprowadziło do zatarcia komunikatu i tracenia możliwości „bycia zauważonym”. Niezliczona ilość przekazu reklamowego, jakim odbiorca jest obarczany na co dzień, doprowadziła do wytworzenia podświadomego mechanizmu obronnego, który określić można mianem „ślepoty reklamowej”. Przejawiało to się ignorowaniem przekazu reklamowego.

Odbiorcy przestali zwracać uwagę na to, co marketerzy próbują im przedstawić. Tradycyjne formy reklamy straciły na wiarygodności, coraz częściej jawiąc się w świadomości klienta jako kampanie nie przekazujące rzetelnych informacji.

Marketing rekomendacji, w przeciwieństwie do tradycyjnych form promocji, umożliwia użytkownikom podjęcie swoistego dialogu z marką.

Dlatego nawet tak wielkie i uznane koncerny jak Procter&Gamble zaczęły szukać alternatywnych środków promocji, by nie stanąć w miejscu i nie tracić swoich odbiorców.

UGC, czyli marketing szeptany tworzą użytkownicy

Marketing szeptany wprowadził w obieg działań reklamowych i promocyjnych pojęcie prosumentaosoby, która jest bezpośrednio zaangażowana w promowanie danej marki. Rola tego ogniwa marketingu, mogła stać się tak ważną i znaczącą, dzięki ogromnemu rozwojowi Internetu. Prosumenci zaczęli produkować umieszczane w Internecie teksty związane z danymi markami, co z kolei posunęło za sobą pewne zarzuty i nieufność w stosunku do tego rodzaju promocji….

Wielu krytyków popularnej szeptanki umniejsza jej znaczenie i sprowadza pełnioną rolę wyłącznie do moderacji for internetowych. Jednocześnie pogłębia to negatywne brzmienie samego pojęcia – marketing szeptany. NIESŁUSZNIE.

Promocja produktu przez jego konsumentów doczekała się nawet swojej odrębnej nazwy – UGC (User Generated Content). Jednak jest to niezwykle wąskie ujęcie tematu. Stanowi jedynie pewną część całego narzędzia, a w oczach przeciwników tej metody, staje się głównym argumentem określajacym ich zdaniem jedyną formę szeptanki.

Najlepszy marketing szeptany prowadzi się nie tylko w sieci!

Tymczasem, marketing szeptany to zjawisko występujące w o wiele szerszym kontekście, obejmujące zarówno działania online, jak i offline. Owszem, Internet ze względu na niskie koszty i duże możliwość dla szybkiej i dającej realne wyniki mierzalności efektów prowadzonych kampanii jest niezwykle ważnym, ale nie jedynym polem, na którym marketing rekomendacji rozwija swoje skrzydła.

Jako narzędzie promocji, marketing szeptany stanowi część szeroko rozumianego pojęcia, jakim jest marketing zintegrowany. Oznacza to, że omawiane narzędzie bazuje na wielu technikach, które uzupełniają jego działanie. WoMM może posiłkować się działaniami m.in z zakresu:

  • Public Relations,
  • Reklamy display,
  • nawet – tradycyjnej korespondencji listowej (z materiałami reklamowymi)!

Marketing szeptany jest zatem narzędziem promocji, które wykorzystuje w obrębie swojej aktywności wiele technik. Przede wszystkim jednak, podkreśla rolę odbiorcy/użytkownika, pozwalając mu zabrać głos.

Jest to świetna alternatywa dla tradycyjnych form promocji i reklamy, które ze względu na swoją masowość, przestały przykuwać uwagę potencjalnych odbiorców, do których są kierowane.

Marketing rekomendacji  to zintegrowany system, posiadający szerokie zaplecze działań. Co więcej jest niezwykle efektywny – większość firm go stosujących buduje bardzo mocny wizerunek godnych zaufania specjalistów, a tym samym zwiększa swoją sporzedaż. I choć, główną scenerię rekomendacji stanowi w dzisiejszych czasach Internet, nie należy zawężać jej działania jedynie do tego środowiska.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak wykorzystać marketing rekomendacji w swoim biznesie >> czytaj dalej...

3 Comments. Leave new

Poprawcie te błędnie wyświetlające się polskie litery, wstyd.

Odpowiedz
Adam Trześniowski
20/02/2015 09:34

Ico, przepraszamy za kłopot. Problemy z polskimi znakami pojawią się w zależności od przeglądarki – aktualnie pracujemy nad rozwiązaniem.

Odpowiedz
Marketing dla lekarzy - jak pomoże Ci rekomendacja?
26/02/2015 16:04

[…] Aby poznać szczegóły dotyczące marketingu rekomendacji i zobaczyć go od kuchni >> czytaj dalej… […]

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *