Google AdWords – jak wybrać słowa kluczowe? Tutorial

SEOWAY

adword_jak_wybrac_slowa_kluczowe_720

Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynamy współpracę z klientem, czy obsługujemy go już od pewnego czasu stale jesteśmy pytani o to jakie słowa kluczowe są właściwe dla danej strony.

W poniższym tutorialu przedstawimy kwestię doboru słów kluczowych, które pomogą każdemu w odpowiedniej konfiguracji swojej kampanii. W tym celu posłużymy się przykładem jednego z naszych klientów – firmy PGV.com.pl

Planer słów kluczowych

To bardzo popularne narzędzie dostarczone przez platformę AdWords. To też najszybsza metoda wyszukania najlepszych słów kluczowych. Dawny Google Keywords Tool po rozbudowaniu stał się bardziej przejrzysty dla użytkowników i oferuje znacznie więcej funkcji.

Krok 1

Aby skorzystać z Planera zaloguj się na konto AdWords lub wpisz w wyszukiwarkę Google.pl frazę „Planner słów kluczowych”.

Planer słów kluczowych

Krok 2 

Jeżeli nie masz pomysłu, jakie słowa kluczowe powinny opisywać Twoją domenę:

  • Podaj adres swojej domeny w wyznaczonym polu. Otrzymasz najlepsze propozycje dla danej strony.
  • Po wybraniu opcji: „Szukasz propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam”rozwinie się formularz, gdzie wystarczy podać URL.

Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam

W nowym oknie zobaczysz sporą ilość przydatnych informacji. Skupmy się jednak na zakładce „Propozycje słów kluczowych”.

ropozycja przykładowych słów kluczowych

Krok 3 

Na tym etapie Planner słów kluczowych pozwala utworzyć strukturę przyszłej kampanii.

Po tym, gdy już zdecydujesz się na to, których słów kluczowych użyć możesz skorzystać z bardzo przydatnej funkcji „Twój plan”:

  • Znajdziesz ją na prawo od tabeli ze słowami kluczowymi.

Pozwoliłem sobie już utworzyć podział grup reklam i dodać do nich słowa kluczowe, które moim zdaniem najlepiej opisują ofertę firmy pgv.com.pl

twój plan

Na tym etapie stworzony przez Ciebie podział możesz pobrać bezpośrednio do pliku CSV. Dzięki temu nie trzeba będzie przeskakiwać, co chwilę z Plannera słów kluczowych do kampanii.

Krok 4 

Zastosuj wybrane słowa kluczowe w swojej kampanii.

Co zrobić, gdy naszym zdaniem wykorzystaliśmy już większość propozycji do Google?

Wyszukiwane słowa kluczowe po rozpoczęciu kampanii 

Gdy nasza kampania generuje już kliknięcia, warto sprawdzić jakie faktycznie słowa kluczowe powodują wyświetlenie się Twojej reklamy.

W zależności od typu dopasowania keyword (więcej o typach dopasowań znajdziesz tutaj), reklama zostanie wyświetlona również przy słowach kluczowych, które mogą nie występować w kampanii.

Wyszukiwanie słowa kluczowe

Po wygenerowaniu raportu możesz przystąpić do działania i odnaleźć propozycje, które powodują wyświetlenie reklamy, a które nie zostały jeszcze dodane do kampanii.

Wyszukiwanie słowa kluczowe - raport

Google Analytics – wyszukiwanie hasła 

Przy doborze słów kluczowych warto skorzystać też z dobrodziejstw raportów Analytics.

Po połączeniu konta AdWords ze statystykami Analytics, oprócz informacji ile razy Twoja strona została odwiedzona przez użytkowników z kampanii AdWords, otrzymasz informację o ich zachowaniu użytkowników (czas spędzony na stronie, ilość odwiedzonych podstron, strona wyjścia itd.).

  • Powyższy raport znajdziesz w bocznym menu pod nazwą „wyszukiwane hasła”.

Google Analytics wyszukiwanie hasła

Raport ten jest bardzo podobny do raportu wyszukiwanie hasła z AdWords. Istnieją jednak dwie podstawowe różnice:

  1. Raport nie przedstawia informacji na temat słów kluczowych, które spowodowały wyświetlenie reklamy bez kliknięcia jej przez użytkownika,
  2. Raport w Analyticsie zawiera informacje na temat zachowania użytkownika, który odwiedził naszą stronę.

O ile w przypadku pierwszego raportu dobór bądź wykluczenie słów kluczowych dokonywane jest na podstawie intuicji, to w przypadku raportu Analytics mamy do dyspozycji twarde statystyki, które uzasadniają słuszność wykluczenia bądź dodania danego słowa kluczowego do swojej kampanii.

Jak widzicie dobór odpowiednich keywords nie jest, aż tak trudny. Wystarczy podjąć kilka prostych kroków i nauczyć się korzystać z Planera słów kluczowych. Już niedługo przedstawimy Wam wpis z podstawowymi korzyściami, jakie wynikają z odpowiedniego doboru słów kluczowych.

A tymczasem zapraszamy do zapoznania się z naszymi Case Study o kampanii AdWords i optymalizacji kampanii już „zoptymalizowanej”.

2 Comments. Leave new

Kolejny tutorial i po raz kolejny seoway „ściąga majtki” i odkrywa karty! Niespotykane w tej branży 🙂 P.S. klient mógłby zmienić stronę – wynik jakości byłby zapewne jeszcze lepszy. W każdym razie gratuluje odwagi

Odpowiedz
Adam Trześniowski
03/02/2015 20:12

Dzięki za komentarz Tomek! Wychodzimy z założenia, że najlepszy tekst to ten oparty na konkretach;) Z chęcią opublikowalibyśmy info o wszystkich klientach, ale nie wszystko od razu . Co do strony to z tego, co nam wiadomo pracują również nad tym 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *