AdWords – wszystko, co musisz wiedzieć, by z niego skorzystać

SEOWAY

AdWords_podstawy

Google AdWords pozwala niemal natychmiastowo dotrzeć do Twojej grupy docelowej w wyszukiwarce. To największy plus narzędzia, ale z pewnością nie jedyny. Jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest jeden z największych produktów od Google i dlaczego warto z niego korzystać ten wpis z pewnością Ci to wyjaśni.

Czym jest Google AdWords?

Google AdWords jest narzędziem pozwalającym na przeprowadzenie kampanii reklamowej w najpopularniejszej z wyszukiwarek. Jako że Google jest dla bardzo wielu internautów podstawowym narzędziem do odnajdywania interesujących informacji, usług, czy produktów, możliwość umieszczenia w niej celowanej reklamy jest niezwykle kusząca.

Reklamy w Google AdWords to po pierwsze linki sponsorowane

Są one wyświetlane w dwóch miejscach. Maksymalnie 3 reklamy spotkamy powyżej wyników wyszukiwania (na górze listy), zaś po prawej stronie wyników możemy odnaleźć nawet do 8 linków sponsorowanych. Oczywiście reklamy nie są wyświetlane losowo przy pierwszych lepszych wynikach wyszukiwania. Użytkownik wybiera dla jakich słów lub fraz kluczowych wpisywanych w wyszukiwarce będą publikowane nasze reklamy. Dzięki temu linki sponsorowane wyświetlane są osobom poszukującym produktu, usługi czy informacji z danej branży.

Po drugie Google AdWords to reklama na stronach współpracujących z Google

Co ważne, jest ona powiązana tematycznie z przedmiotem danej promocji. Ponownie – to do użytkownika należy wybór na jakich stronach wyświetlana będzie jego reklama.

AdWords – jak to działa w praktyce?

Wyobraźmy sobie, że ktoś poszukuje księgarni w Krakowie. Wpisuje w wyszukiwarce frazę „księgarnia Kraków”. Po chwili otrzyma informację wyświetloną dwoma kanałami. W głównym miejscu przeglądarki znajdą się naturalne wyniki wyszukiwania, będące wynikiem pozycjonowania stron. Nad nimi oraz po ich prawej stronie ukażą się linki sponsorowane z Google AdWords – reklamy będące efektem prowadzonych przez różne podmioty kampanii reklamowych.

Wyświetlają się one zgodnie z ich założeniami, dla określonych słów i fraz kluczowych (w tym przypadku powiązanych z frazą „księgarnia Kraków”). Poszczególne podmioty prowadzące swoje kampanie konkurują tak, aby to ich reklamy pojawiały się przy popularnych słowach kluczowych. W przypadku reklamy na stronach w sieci partnerskiej Google, reklama pojawi się zgodnie z naszymi preferencjami.

Google AdWords – jak zacząć?

Aby się zarejestrować przejdź na stronę Google AdWords i kliknij opcję „Zacznij od razu”.

Aby móc założyć konto AdWords, musisz posiadać konto Google. Jeśli masz już konto np. na Gmailu, możesz z niego skorzystać.

Jeśli podamy adres e-mail z innej niż Gmail domeny, program zasugeruje utworzenie nowego konta w celu umożliwienia korzystania z AdWords.

W tym miejscu wybieramy także kraj, strefę czasową oraz walutę – pamiętajmy, że te ustawienia definiowane są jednorazowo przy konfiguracji aplikacji.

Po zatwierdzeniu konto zostaje utworzone i zostajemy przekierowani na stronę AdWords. Otrzymujemy tym samym dostęp do narzędzi pozwalających zaplanować i przygotować kampanię w Google, jak również do szeregu raportów pozwalających sprawować kontrolę nad już rozpoczętym procesem.

Dlaczego warto korzystać z Google AdWords?

  • Jako pierwszą zaletę tego kanału reklamy musimy wymienić zasięg wyszukiwarki Google.

Daje to możliwość dotarcia do imponującej rzeszy odbiorców. Ma to również ogromne znaczenie bez względu na to, czy reklamujesz towar, usługę, czy też promujesz swój kanał przekazu informacji. Wystarczy wspomnieć, że w latach ubiegłych reklamy emitowane przez Google stanowiły ok. ¼ całego rynku reklamy internetowej.

  • Kolejną ważną cechą jest mnogość konfiguracji i opcji ustawienia kampanii zgodnie z naszymi potrzebami.

Możesz określić zasięg terytorialny swojej reklamy w zależności od rodzaju usług, które świadczysz (miasto, region, kraj, globalnie). Wyświetlasz klientom swoją reklamę wtedy, kiedy poszukują towaru, który oferujesz. Możesz zatem kierować swoje reklamy według typu odbiorcy i witryny.

  • Ciekawą opcją jest możliwość skorzystania z remarketingu, czyli wyświetlania reklam użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili już twoją stronę internetową.

Dzięki temu będziesz w stanie nawiązać z nimi ponowny kontakt i zachęcić ich reklamą do powrotu i ponownego skorzystania z twoich usług. Wachlarz opcji ustawienia kampanii jest bardzo szeroki.

  • Bardzo optymalnie ustawiony jest system płatności za emisję reklam.

Sama rejestracja w Google AdWords jest bezpłatna. Po opracowaniu  i wdrożeniu kampanii płacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie w Twoją reklamę publikowaną w Google i odwiedzi Twoją witrynę. Dzięki temu płacisz za reklamę, gdy przynosi ona wymierne korzyści w postaci zwiększenia ruchu na  stronie, a co za tym idzie szansę zdobycia nowego użytkownika serwisu, czy klienta sklepu.

  • Kolejnym plusem korzystania z aplikacji jest pełna kontrola nad kosztem kampanii reklamowej.

Użytkownik może sam ustawić budżet dzienny, który koreluje z jego zapotrzebowaniem, ale i możliwościami finansowymi. W miarę rozwoju kampanii można swobodnie zwiększać lub zmniejszać wysokość budżetu. Można też dowolnie włączać, wstrzymywać i usuwać kampanie.

  • Bardzo ważnym elementem aplikacji Google AdWords jest pełna kontrola nad przebiegiem kampanii.

Z jej modułu raportowania można pozyskać szereg ciekawych i przydatnych informacji dotyczących skuteczności reklamy, profilu użytkowników w nią klikających czy godzin, w których Twoje reklamy cieszą się największą popularnością. W raportach sprawdzisz także, które z twoich fraz i słów kluczowych są najmocniejsze, a które najsłabsze.

Te i szereg innych informacji pozwolą Ci znaleźć plusy i minusy kampanii, podsuną pomysły na jej zmodyfikowanie oraz określą dokładną grupę docelową, do której trafia reklama.

Jak ważne są słowa kluczowe w AdWords?

Słowa kluczowe to treść wpisywana do wyszukiwarki Google, za pomocą której użytkownik poszukuje informacji, produktu lub usługi. Prawidłowe określenie słów kluczowych w Google AdWords jest podstawą do zaplanowania i przeprowadzenia skutecznej i rentownej kampanii reklamowej.

Wyznaczenie słów i fraz kluczowych nie ogranicza się tylko do wrzucenia 5 najlepiej pasujących do naszego sklepu/bloga wyrazów i oddania się na łaskę lub niełaskę wyszukiwarki. Wyznaczanie słów kluczowych to o wiele bardziej złożony i skomplikowany proces.

Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszym tutorialu i poradniku.

Google AdWords – opinie użytkowników

Teoria to jedno, a praktyka drugie. Wielu użytkowników zastanawia się na ile zainwestowane środki przyniosą wymierny efekt w postaci zwiększonego trafficu na stronie, nowych klientów etc. Takie obawy miał m.in. użytkownik Łukasz, który na jednym z forów pisał:

Zastanawiałem się nad kampanią AdWords. Czy według Was, bardziej doświadczonych kolegów w tym temacie, ma to sens? Czy warto wybrać akurat tę formę reklamy internetowej?

Podobnie user Gaduła:

Witam, czy ktoś z Was korzystał z google adwords? Jakie są wasze opinie. Jak dla mnie to drogo wychodzi 12 kliknięć za 5zł. Reklama jest skuteczna? Nie wiem, czy dalej z tego korzystać. Da się ustawić 3gr za klikniecie, a nie 50gr ?

Odpowiedzi ekspertów zajmujących się marketingiem internetowym są jednoznaczne.

Mądrze zaplanowana i profesjonalnie przygotowana kampania Google AdWords jest w stanie przynieść ogromne korzyści dla użytkownika.

Jednak tak jak w przypadku innych rodzajów reklamy internetowej, muszą to być działania podparte analizą naszych potrzeb i możliwości. Nie może to być też wyścig do 1 grosza za kliknięcie – chcąc wygrać klienta reklamą, musimy być gotowi rozsądnie i skutecznie rozporządzać naszym budżetem na kampanie. Cytując jednego ze wspomnianych powyżej fachowców:

Trzeba uzmysłowić sobie przede wszystkim, jak działa AdWords. Jest skuteczny, jeśli się go precyzyjnie planuje. Zależy to od naszych oczekiwań i sposobu skonstruowania kampanii. Wtedy przynosi zamierzone efekty.

Adwords Blog, czyli miejsca gdzie dowiesz się więcej

Istnieje mnóstwo blogów specjalizujących się  w kwestiach Google AdWords. Odwiedzaj je – znajdziesz masę przydatnych informacji. Poniżej lista najciekawszych pozycji zarówno polsko jak i anglojęzycznych.

Jeśli chcesz zobaczyć jak w teorii skonfigurować Google AdWords >> czytaj dalej…

AdWords to przepotężne narzędzie, bez którego w dzisiejszych czasach ciężko będzie zaistnieć na rynku jakiejkolwiek firmie.

Warto poznać wszystkie jego możliwości. Nawet jeśli nie zdecydujesz się na wykupienie kampanii jednym z podstawowych narzędzi Twojej pracy powinien stać się od teraz Planner słów kluczowych.

3 Comments. Leave new

No i super. Zapisane, posłane dalej. Dzięki za porcję informacji.

Tak BTW, w meta title wkradł się Wam ” -” albo któryś token dał ciała.

Odpowiedz
Julia Cieslak
09/03/2015 10:26

Dziękujemy DMati za share!

Odpowiedz
Widoczni
22/12/2016 11:33

Przy okazji tematu AdWords dla początkujących, warto wspomnieć o AdBlocku. Trzeba mieć świadomość, że aktualnie, szczególnie w Polsce wiele osób go używa, dlatego decydując się jedynie na kampanię AdWords do promocji firmy, prawdopodobnie docieramy tylko do mniej niż połowy naszych odbiorców. Polecam zapoznać się dokładniej z tym tematem:
https://widoczni.pl/blog/synergia-pozycjonowania-i-adwords/
Dzięki temu, każdy może podjąć decyzję opartą na większej ilości informacji. Warto dywersyfikować kanały docierania do klientów.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *