8 wtyczek do WordPressa niezbędnych dla każdego SEOwca

SEOWAY

8-plugins-wp

Pomimo tego, że sam WordPress daje duże możliwości optymalizowania stron pod SEO, warto zainteresować się kilkoma wtyczkami, które pomoga nam dbać o różne aspekty optymalizacji pod wyszukiwarki na stronie. Poniżej prezentujemy zestawienie 8 naszym zdaniem najciekawszych i najbardziej potrzebnych wtyczek, które pomogą dbać o najwyższą kondycję SEO Twojego WordPressa.

WordPress SEO by Yoast

To prawdziwa wtyczka – kombajn, mająca naprawdę wiele możliwości. Co więcej, wtyczka jest zupełnie darmowa. Zaczynając podstawową optymalizację strony na WordPressie powinniśmy w zasadzie zacząć od zainstalowania tego właśnie pluginu. WordPress SEO jest obecnie najpopularniejszą WordPressową wtyczką SEO.

Dzięki WordPress SEO by Yoast będziemy mogli skonfigurować m.in.:

  • tytuły i opisy meta dla wszystkich stron – wpisując je ręcznie dla każdej strony, ustalając schemat tworzenia tytułów lub korzystając z opcji masowej zmiany
  • połączenie domeny z profilami social media(Facebook,Twitter, Google+)
  • sposób tworzenia sitemapy
  • sposób tworzenia adresów URL
  • linkowanie wewnętrzne(anchory, breadcrumps)
  • zawartość pliku .htaccess

Bardzo ważnym elementem jest możliwość optymalizacji pod SEO każdego wpisów w indywidualny sposób. Dla każdego z wpisów możemy zobaczyć podgląd snippeta, który będzie się pojawiał w wynikach wyszukiwania w Google. Pod wpisem możemy również ustawić inne niż domyślnie wygenerowane tagi title oraz description. Bardzo przydatną opcją jest także określenie słów kluczowych, pod jakie chcemy zoptymalizować dany wpis. Po określeniu takiego słowa, zostanie sprawdzona jego obecność w:

  • tytule strony
  • nagłówku artykułu
  • adresie URL
  • treści wpisu
  • opisie meta

Do każdego wpisu jest także dołączona ikonka, określająca poprawność optymalizacji wpisu pod dane słowo kluczowe(czerwony – słabo zoptymalizowany, pomarańczowy – średnio zoptymalizowany, zielony – dobrze zoptymalizowany)

Wtyczka posiada także kilka płatnych wersji premium:

  • WordPress SEO Premium – daje dodatkowe możliwość np. zarządzanie przekierowaniami oraz wyświetlanie informacji z Google Webmaster Tools w panelu WordPressa
  • Video SEO – pozwala na optymalizację SEO treści Video(tworzenie sitemap video, konifgurację i podgląd snippetów)
  • Local SEO – dodatek umożliwiający optymalizowanie treści pod SEO lokalne(dodawanie map Google, wyświetlanie adresów, wsparcie dla schema.org)
  • News SEO – plugin przydatny dla osób zarządzających witrynami z newsami(konfiguracja specjalnych tagów dla Google News

1

Ekran masowej zmiany tytułów stron w WordPress SEO

2

Ustawienia linkowania wewnętrznego, breadcrumps

13

Optymalizacja konretnego wpisu pod SEO. Snippet Preview pokazuje jak wpis będzie prezentował się w wynikach wyszukiwania w Google. Jako słowo kluczowe, do optymalizacji wpisu zostało ustawione “SEO”. Wtyczka sprawdza, w jakich elementach strony zostało użyte słowo. 

Link do wtyczki: https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/

SEO Auto Linker

W odróżnieniu od poprzedniej wtyczki, SEO Auto Linker ma jedną konkretną funkcję – konfigurację podlinkowania słów w treści. Wtyczki możemy więc używać zarówno do linkowania wewnętrznego, jak i do dodawania linków zewnętrznych. Dzięki wtyczce możemy też dość łatwo zarządzać linkami na stronach zapleczowych.

Korzystanie z tego pluginu jest bardzo proste:

  • podajemy słowa(1 lub więcej), które mają zostać podlinkowane
  • określamy adres URL, na jaki ma kierować link
  • ustalamy maksymalna liczbę linków wychodzących z jednej strony
  • decydujemy, czy linki mają się otwierać w nowym oknie, czy w bieżącym
  • opcjonalnie ustawiamy parametr nofollow
  • zaznaczamy, czy linki mogą kierować na stronę z której wychodzą
  • opcjonalnie możemy podać czarną listę stron – na nich nie będą się pojawiać linki
  • ustalamy na jakiego rodzaju stronach mają się wyświetlać linki(wpisy, strony)

4

Przykład konfiguracji: ustaliliśmy, że każde słowo WPSEO ma linkować do strony http://www.wpseo.pl, na 1 stronie ma być maksymalnie 1 link, linki mają być dofollow i pojawiać się we wpisach oraz na stronach

5

Widok wszystkich linków

6

Lista stron, gdzie mają się nie pojawiać linki, np. strona główna SEOWAY

Link do wtyczki: https://wordpress.org/plugins/seo-auto-linker/

Broken Link Checker

Ten plugin zadba o linki wychodzące na stronie. Zadaniem Broken Link Checkera jest sprawdzanie, czy wszystie linki wychodzące w obrębie całego serwisu działają(nie kierują na strony zwracające status 404). W ustawieniach wtyczki możemy skonfigurować sprawdzanie linków wedle własnych potrzeb np.:

  • co jaki czas mają być sprawdzane wszystkie linki na blogu
  • czy chcemy otrzymywać powiadomienia mailowe o nowowykrytych niedziałających linkach
  • czy autorzy wpisów mają dostawać powiadomienia mailowe na swoje skrzynki, jeżeli w ich wpisach wykryto niedziałające linki
  • jakie części strony mają być sprawdzane pod kątem niedziałających linków(komentarze, wpisy, strony)
  • ustawienia samego procesu sprawdzania linków pod kątem obciążenia serwera

7

Lista niedziałających linków na stronie SEOWAY. 

8

Konfiguracja ustawień sprawdzania niedziałających linków. Sprawdzanie linków co 72 godziny, włączone powiadomienia mailowe o wykryciu nowych niedziałających linków. 

Link do wtyczki: https://wordpress.org/plugins/broken-link-checker/

404 Redirected

Ten dodatek również rozwiązuje problem nieaktywnych odnośników. Jest to kwestia istotna, ponieważ linki, które kierują na strony zwracające 404 nie przekazują stronie żadnej wartości. Z tego powodu warto zadbać o przekierowania takich adresów, na inne im odpowiadające. W panelu zarządzania dodatkiem mamy wyświetloną całą listę odnotowanych wejść na strony, które zwróciły błąd 404. Przekierowanie takich stron z błędami na inne może dziać się automatycznie(wtyczka sama dopasuje, na jaką stronę powinno kierować przekierowanie) lub możemy samodzielnie zdefiniować, jaki adres URL powinniśmy przekierować w określone miejsce na stronie. W module zarządzania 404 redirected możemy także przejrzeć logi z błedów 404, gdzie dostaniemy informację:

  • z jakiego adresu było odesłanie, które kierowało na stronę zwracającą błąd 404
  • kiedy miało to miejsce
  • jaka akcja została podjęta(przekierowanie lub wyświetlenie strony błędu 404)

Szczególnie przydatna jest tutaj informacja o witrynie, z której było odesłanie, ponieważ mamy szanse wtedy poprosić o zmianę adresu URL na poprawny właścicela strony, z której pochodzą błędne linki.

W ustawieniach wtyczki mamy opcję konfiguracji:

  • domyślnego typu przekierowania(stałe 301 lub tymczasowe 302)
  • ustawienia wyświetlania liczby adresów przekierowanych w panelu zarządzania WP
  • usuwanie przekierowań po danym czasie, jeżeli nie były zastosowane

9

Lista wszystich przekierowań, zarówno tych dodanych automatycznie przez program, jak i dodanych ręcznie

Link do wtyczki: https://wordpress.org/plugins/404-redirected/

Outbound Link Manager

Plugin Outbound Link Manager pozwoli utrzymać w ryzach wszystkie linki wychodzące ze stron oraz wpisów. Dzięki Outbound Link Manager będziemy w stanie szybko wykonać następujące akcje:

  • usunięcie linków wychodzących(słowo, które pozostanie anchorem zostanie zachowane)
  • dodanie lub usunięcie atrybutu nofollow do linka
  • zmienimy anchor lub adres URL linka
  • utworzymy czarną listę domen – dzięki niej nie będzie możliwości dodania linka do domen z tej listy lub wszystkie linki kierujące do tych domen zostaną dodane z atrybutem nofollow
  • utworzymy białą listę domen – na stronie będzie można dodać tylko linki do domen z tej listy, wszystkie inne będą usunięte lub opatrzone nofollow
  • utworzymy listę stron ignorowanych – dotyczy to stron w obrębie naszej witryny, linki pochodzące z tych stron nie będą wyświetlane w głównym zestawieniu wszystkich linków

Wtyczka przyda się szczególnie osobom zarządzającym większymi stronami, gdzie może być trudno zapanować nad wszystkimi wpisami, szczególnie w przypadku, gdy tworzenie i dodawanie treści zlecamy osobom trzecim.

10

Główny panel zarządzania wtyczką

11

Konfiguracja białej listy domen na jeden z 2 sposobów. Zapisując taką postać białej listy domen, wszystkie linki oprócz linków do hoseo.pl i wpseo.pl zostałyby ustawione jako linki nofollow

Link do wtyczki: http://wordpress.org/plugins/outbound-link-manager/

Auto Save Remote Images

Jest to plugin, dzięki któremu ustawianie ikony wpisu będzie się odbywać automatycznie. Sposób działania wtyczki jest bardzo prosty: pierwszy obrazek jaki występuje we wpisie jest pobierany na serwer i ustawiany jako ikona wpisu(Featured Image). Działanie wtyczki nie wymaga konfiguracji, zaczyna działać samoistnie od razu po instalacji i aktywacji. Wtyczka będzie szczególnie przydatna, jeżeli korzystamy z szablonów, które wyświetlają ikony wpisu na listinach wszystkich wpisów lub stronie głównej.

Link do wtyczki: https://wordpress.org/plugins/auto-save-remote-images/

Google Author Link

Główne zadanie wtyczki Google Author Link to kontrola Google Autorship, zarówno w przypadku stron, gdzie autorem treści jest tylko jeden autor, jak i w przypadku gdy tych autorów jest więcej. Dzięki dodatkowi będziemy w stanie zrobić następujące rzeczy:

  • w jednym oknie określimy adres profilu Google+ połączonego z konrketnym autorem
  • ustalimy, dla jakich kategorii wpisów Google Authorship ma się nie wyświetlać
  • ustalimy, dla jakich typów wpisów Google Authorship ma się nie wyświetlać

Liczne case study pokazują, że Google Authorship podnosi wskaźnik CTR(% osób jakie kliknęły w wynik wyszukiwania wyświetlając go), więc z pewnością warto zadbać o ten element optymalizacji SEO.

12

Przykład konfiguracji, połączenie autora na blogu z profilem Google+

Link do wtyczki: https://wordpress.org/plugins/google-author-link/

WP-Post Ratings

Dzięki WP-Post Ratings możemy w łatwy sposób dodać do swojej strony system oceniania. Dzięki temu zyskujemy kolejny element tzw. danych strukturalnych, które podobnie jak Google Authorship wpływają pozytywnie na wzrost wskaźnika CTR. W panelu zarządzania ocenami mamy podgląd wszystkich ocen, jakie zostały przydzielone wpisom(data, login w przypadku zalogowanych użytkowników, adres IP). Do wyboru mamy kilka róznych wzorów ocen(gwiazdki, plusy, kciuk w górę).

14

Gwiazdki do oceniania wpisów

15

 

Ustawienia sposobu oceniania wpisów

Link do wtyczki: https://wordpress.org/plugins/wp-postratings/

  • http://www.szymonslowik.pl/ Szymon Slowik

    Lista fajna i pewnie każde z tych narzędzi ma swoje zalety (z części korzystam). Jednak pytanie – czy korzystanie z tylu wtyczek jednocześnie (a do tego trzeba doliczyć inne wtyczki – do społecznościówek czy cookies) nie za bardzo spowolni witrynę? Szybkość ładowania strony to przecież niezwykle istotny czynnik w tej chwili.

    • http://crossweb.pl/ Krzysztof Hostyński

      wiele z tych wtyczek działa “w tle” i zapewne jest wywoływane poprzez wp-cron.
      niestety wp-cron domyślnie jest uruchamiany przy odwiedzinach użytkowników i zdecydowanie za często jest wywoływany.
      dobrym zwyczajem jest jego wyłączenie poprzez wpis w wp-config define(‘DISABLE_WP_CRON’, true);
      a wp-cron wywoływać poprzez cron serwerowy, powiedzmy raz na godzinę

      znacznie zmniejszy to obciążenie serwera.

    • http://kamilanitschka.pl/ Kamila Nitschka

      Wtyczki mają wpływ na szybkość ładowania strony dlatego w internecie często można znaleźć informację, żeby nie instalować zbyt dużej ilości wtyczek i ograniczać się do np. 5. Jest to nie prawda. Wtyczka, wtyczce jest nie równa i jedna faktycznie spowolni stronę, natomiast inna, ale jej odpowiednik nie będzie miała wpływu na ładowanie.

      Jakiś czas temu pisałam artykuł na swoim blogu o ciekawej wtyczce do testowania zainstalowanych wtyczek.

      Dlatego warto zainstalować wtyczkę (tak kolejna wtyczka 😉 ) P3 (Plugin Performance Profiler)i poddać analizie wszystkie wtyczki, które mamy zainstalowane. Na diagramie będziemy mieć sporo wyników o działaniu naszych wtyczek. Po przeprowadzeniu testu, wtyczkę P3 (Plugin Performance Profiler) wyłączamy i możemy z niej ponownie skorzystać, gdy doinstalujemy sobie kolejne wtyczki.

      • http://takaoto.pro/ Szymon Slowik

        Dzięki – zaraz przetestuję :)

  • http://www.seowordpress.pl Wojciech Władziński

    Niestety Broken Link Checker jest strasznie zasobożerna tak więc polecam włączać ją tylko od czasu do czasu. Podobnie jest z Outbound Link Manager jednak wynika to z jej funkcjonalności – można zastąpić ją WP External Links ale stracimy kontrolę nad pojedynczymi linkami wychodzącymi – co nie ukrywam jest bardzo fajną opcją.

  • http://www.extraseo.pl/ Marek Swatek

    rewelacja. Ja Broken Link Checker ustawiłem aby sprawdzał co 10 dni więc powinno nie pobierać tyle zasobów. Dzięki temu wykorzystam w pełni swoje zaplecze 😉

    • Bielack

      Wczoraj uruchomiłem i przetestowałem Broken Link Chceker, a dzisiaj otrzymałem ostrzeżenie: Przekroczyłem maksymalną moc procesora na serwerze. Trochę słabo. Moje uwagi: http://www.pajmon.com/2014/06/26/broken-link-chcecker/

      • http://www.extraseo.pl/ Marek Swatek

        U nas na wszystkich zapleczach działa rewelacyjnie. Brakuje tylko opcji aby sprawdzał czy linki z komentarzy działają poprawnie

  • marko

    czy te wtyczki mozna zainstalowac w seoway?

    • bmolej

      wtyczki można zainstalować na dowolnym WordPressie :)

  • http://balticdev.pl/ Łukasz Lubiński | balticdev.pl

    Bardzo fajny zbiór wtyczek!

    • bmolej

      dziękujemy :)

  • http://kamilanitschka.pl/ Kamila Nitschka

    Dwie wtyczki mnie zainteresowały z artykułu. Mianowicie Auto Save Remote Images i
    Outbound Link Manager. Musze je przetestować u siebie.

    Niektórzy piszą, że nie warto instalować wtyczek bo są zbędne. Ja wychodzę z założenia, że sensownie dobrane mogą mocno pomóc w prowadzeniu bloga. Dlatego dzięki za ciekawy artykuł.

  • Rafał Daniecki

    Bardzo ciekawy i praktycznie opisany artykuł. Dodam, że instalując wtyczki warto zastanowić się, czy inne już zainstalowane nie dają nam tej samej funkcjonalności. Nie ma potrzeby powielać tych samych opcji i wtyczek. Poza tym WordPress daje wiele ciekawych możliwości więc warto go stosować. Dobry wpis.

  • VeX

    Google Authorship ma większy CTR zapewne ze względu na pojawianie się zdjęcia Autora w wynikach wyszukiwania, więc link ze zdjęciem jest czasem chętniej klikany nawet jeśli jest niżej w wynikach wyszukiwania.

    Google właśnie ogłosiło, że rezygnuje z wyświetlania zdjęć autorów w wynikach wyszukiwania
    http://www.netim.pl/google-rezygnuje-ze-zdjec-autorow/

    • Karol Soja

      No niestety, pewnie miało to wpływ na CTRy AdWords :)

  • http://departament.org/ Bogdan Markowicz

    Dzienks:)

  • Pingback: Przegląd najciekawszych wpisów w 2014 r. – pierwsze półrocze :: ! Wyróżnione()

  • http://niepoddawajsie.pl/ Luk

    Dzięki za ten artykuł, okazał się bardzo pomocny :)

  • Pingback: Prowadzisz bloga na Wordpressie? Zestaw przydatnych wtyczek - Sago Media - content marketing, blogi firmowe, opisy produktów()

  • http://mateuszlaskowski.pl/ Mateusz Laskowski

    dzięki coś się przyda aby dalej zarabiać w internecie :)

  • http://www.jegostrefa.pl Krzysztof Skrzypczyński

    Super. Przydatne informacje :)

  • Kamil

    Nawet przydatne :) tak do tematu trochę o pozycjonowaniu :) https://afterweb.pl/pozycjonowanie-stron/